1. Blogs
  2. donderdag 13 september 2018

B2B-klanten van sociale ondernemingen vinden impact steeds belangrijker

Uit de jaarlijkse Social Enterprise Monitor blijkt dat de marktomstandigheden voor sociale ondernemingen de afgelopen drie jaar zijn verbeterd. 58% van de ondervraagde sociale ondernemingen geeft aan dat B2B-klanten impact belangrijker vinden. Voor consumenten is dat zelfs 65%.

Andere inzichten uit de Monitor op het gebied van inkoop

De grootste klantengroep van sociale ondernemingen zijn andere bedrijven (B2B), deze groep vertegenwoordigt gemiddeld 40% van de omzet van sociale ondernemingen. Daarna komen consumenten (27%) en gemeenten (14%).

Voor 12% van de sociale ondernemingen is het vinden van klanten een knelpunt om de impact te vergroten. De top-3 van knelpunten bestaat verder uit: samenwerking met de gemeente (16%), aantrekken van financiering (15%) en herkeninning en erkenning (12%).

Bijna de helft (42%) van de sociaal ondernemers geeft aan dat de gemeente producten of diensten bij hen inkoopt. Dit percentage ligt hoger dan verwacht.

Meer lezen?

De Social Enterprise Monitor 2018 biedt inzicht in de ontwikkeling van social enterprises in Nederland en is hier te downloaden.