1. Blogs
  2. dinsdag 30 oktober 2018

Bij Hotel Jansen drink je alleen nog FRANK about tea

Hotel Jansen was al een tijdje op zoek naar manieren om socialer te werken. Op het gebied van inclusief werkgeverschap, maar ook op het gebied van inkoop van verantwoorde producten. Op dat laatste vlak heeft het hotel de laatste tijd een paar mooie voorbeelden gecreëerd. Lees hieronder het eerste deel van een tweeluik: de samenwerking tussen Hotel Jansen & FRANK about tea.

Hotel Jansen opende in oktober 2015 haar deuren aan de Valkschermkade in Amsterdam Oud-Zuid. Het is een extended stay hotel voor studenten, young professionals en trainees. Onder de slogan “not for tourists” biedt Hotel Jansen flexibele en betaalbare woonruimte aan voor een tijdelijk verblijf in Amsterdam. Deze slogan komt ook tot uiting in de keuze voor veel Amsterdamse producten in het hotel zelf (van kunststuk tot behang) en de huiselijke sfeer in de kamers en bijbehorend restaurant Mama’s. En wat is er nou huiselijker dan een warme kop thee?

Toen Klaas Bruinsma, General Manager bij Hotel Jansen, dus vorig jaar bij een Buy Social event David Kellerman, Founder & CCO bij FRANK about tea, ontmoette was er meteen een klik. FRANK about tea is in 2016 opgericht met als doel om de eeuwenoude theesector op te schudden. Hun belofte? Natuurlijke losse thee van hoge kwaliteit, rechtstreeks uit Oost-Afrika in je brievenbus. Inclusief volledige transparantie over de herkomst. FRANK about tea levert sinds kort zelfs ook theezakjes aan hun zakelijke klanten.
 

Partnerschap

Hotel Jansen was al een tijdje bezig om te kijken hoe ze zichzelf op het vlak van duurzaamheid nog konden verbeteren, zowel op de lange als de korte termijn. Via Gemeente Amsterdam kwam Klaas bij een Buy Social event terecht waar hij als inkopende organisatie in contact kon komen met het aanbod van verschillende sociale ondernemingen. Volgens hem maken dit soort events alles veel makkelijker: “Je ziet de personen en de added value achter de sociale onderneming. Toen David en ik elkaar ontmoetten was er meteen chemie. We hebben nummers uitgewisseld en een tijdslijn besproken. David is nog een paar keer langs gekomen in het hotel, maar al snel daarna begonnen met leveren. Die partnerschap-achtige aanpak was heel fijn.”

Ook David is erg te spreken over het format van Buy Social events: “Normaal word je als kleine onderneming meteen onderaan de hiërarchie gezet. Je moet heel erg je best doen om je product of dienst te verkopen. Je wordt snel gezien als een van de vele verkopers, terwijl er bij veel organisaties duidelijk een vraag is naar producten als de onze. Onze match met Hotel Jansen is een goed voorbeeld van de positiviteit die voortkomt uit het level playing field dat door Buy Social wordt gecreëerd.”
 

Strategische keuze

Er is momenteel alleen nog FRANK about tea thee verkrijgbaar bij Hotel Jansen. Voorheen werd er al losse thee verkocht in het hotel, dus de keuze om over te stappen naar FRANK about tea was snel gemaakt. Volgens Klaas is dat niet alleen een duurzame, maar ook een strategische keuze voor Hotel Jansen. “Klanten vinden het leuk om te zien dat we thee van FRANK about tea serveren. We krijgen er ontzettend veel complimenten over. Ze vinden het hele goede thee.”
 

Goede voorbeelden creëren

Op de vraag hoe ze de toekomst zien antwoorden zowel Klaas als David dat ze graag elkaars netwerk willen gebruiken om nog veel meer goede voorbeelden te creëren. Zo zal bij eventuele volgende ondernemingen van Hotel Jansen de thee van FRANK about tea goed vertegenwoordigd zijn, en wil een partner uit het netwerk van het hotel misschien ook duurzame thee gaan serveren. En ook FRANK about tea gebruikt de match met Hotel Jansen om te laten zien dat het wél kan. Ze willen op deze manier een voorbeeldrol spelen voor grote bedrijven zoals Pickwick en Lipton. Want de beweging naar sociaal ondernemerschap, die wordt steeds groter!
 

Benieuwd naar alle mogelijkheden op het gebied van inkoop bij sociale ondernemingen? Hou dan de website van Buy Social in de gaten voor mooie voorbeelden, events en inspiratie.