1. Blogs
  2. maandag 14 oktober 2019

Geleerde lessen uit de proeftuin Sociaal Inkopen

Een schone leefomgeving, een circulaire economie en werk voor iedereen. Dat is het mooie streven van provincie Noord-Brabant. Maar hoe zet je concrete stappen? Bijvoorbeeld door de inkoop van Brabantse overheden te ondersteunen om meer impact te maken. Buy Social heeft de afgelopen maanden samengewerkt met provincie Noord-Brabant om (semi-)publieke organisaties uit Noord-Brabant te inspireren en ondersteunen om in te kopen bij sociale ondernemingen. Op 23 september vond bij de Verspillingsfabriek te Veghel het slotevent plaats, waarop de inzichten van proeftuin werden gedeeld.

Samen naar oplossingen zoeken

In de fabriek waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt soepen en sauzen maken van groenten die anders weggegooid zouden worden, blikken we met iedereen terug op de proeftuin. Waarom is deze proeftuin in het leven geroepen en wat wilde de provincie bereiken? Vanuit de kant van sociaal ondernemers kwam het signaal dat ze toegang tot klanten zochten en kansen om te groeien. Tegelijkertijd staan sociale ondernemingen nog te weinig op het vizier van overheidsinkopers. Ook hebben inkopers vaak het gevoel belemmerd te worden door wetgeving of een behoudende organisatiecultuur. Kortom, tijd voor actie om deze drempels weg te nemen!

Samen met sociaal ondernemers kun jij via jouw inkoopbeleid werken aan bijvoorbeeld een schoner milieu en werk voor iedereen. Impact maken staat dus voorop en om te laten zien wat het echt inhoudt, is tijdens de proeftuin de animatie ‘Inkopen met impact’ ontwikkeld die het in 1 minuut duidelijk uitlegt.

  • slide
  • slide
  • slide

 

Ga het gewoon doen

In vijf modules hebben we met de deelnemers onderzocht welke mogelijkheden er zijn op het gebied van MVI en sociaal inkopen en zijn we er daadwerkelijk mee aan de slag gegaan. Tijdens het slotevent vertelde Arno Maas, inkoopadviseur bij Gemeente Oosterhout, over hoe hij voor bestuurlijk commitment heeft gezorgd en nu zelf inkoopt bij sociale ondernemingen. “Ga het gewoon doen” was zijn credo. “Omring je met de mensen die het echt willen. Begin klein door bijvoorbeeld een personeelsuitje te organiseren bij Plastic Whale dat strijdt voor plasticvrije wateren door samen plastic te gaan vissen.”

Daarnaast was het podium aan DOEGOODS en Provincie Noord-Brabant om hun samenwerking op het gebied van kerstpakketten toe te lichten. Gevolgd door pitches van sociaal ondernemers over hoe ze bijdragen aan een schoner milieu en sociale impact. Met hun soepen, koffie, thee, bier, watertappunten, WC rollen, kerstpakketten, refurbishing, ICT'ers uit Ghana, bureaustoelen, stoelmassages, logistieke diensten, een app voor schuldhulpverlening en vluchtelingen als vrijwilligers.

  • slide
  • slide
  • slide
  • slide

 

Alle kennis in een online magazine

Om ervoor te zorgen dat alle kennis overdraagbaar is, is het online magazine ‘Inkopen met impact, de rem eraf’ ontwikkeld. Een praktische handreiking met de geleerde lessen uit de proeftuin, gelanceerd op het event door gedeputeerde Renze Bergsma. Die is hier voor iedereen zichtbaar en in te lezen, zodat iedereen kan profiteren van alle tips en inzichten.

Tenslotte was het tijd voor de netwerkborrel waar sociaal ondernemers en inkopers elkaar ontmoetten en afspraken konden maken voor een nadere verkenning van mogelijkheden. Precies waarvoor de proeftuin ook was bedoeld: het verkennen van mogelijkheden om inkoop bij sociaal ondernemers te vergroten. Buy Social bedankt Provincie Noord-Brabant voor hun pioniersrol en voor de samenwerking bij het organiseren van de proeftuin.

 

Wil je meer weten over hoe provincie Noord-Brabant sociaal ondernemerschap een belangrijke plek geeft in de economie? Neem contact op met socialeveerkracht@brabant.nl of bezoek de website.

 Wil je meer weten over de pitches, Buy Social of het zetten van stappen in MVI ambities? Kijk verder op de site of stel je vragen via bart@social-enterprise.nl of market@buy-social.nl.