1. Blogs
  2. dinsdag 22 oktober 2019

Gemeente Utrecht wil rol pakken als social dealmaker

Op donderdag 26 september organiseerde gemeente Utrecht in samenwerking met Buy Social een social return pitch en match event om opdrachtnemers van de gemeente in contact te brengen met sociale ondernemingen in Utrecht. De gemeente wil komende drie jaar als social dealmaker haar rol pakken door sociaal ondernemers en het Utrechts bedrijfsleven aan elkaar te koppelen, zodat zij samen een bijdrage kunnen leveren aan de opgaven van de stad. “Sociaal ondernemerschap draagt bij aan de opgaven waar we als gemeente voor staan. Niet als doel op zich, maar als aanjager en versneller voor de uitdagingen die we als samenleving hebben’, aldus Wethouder Linda Voortman (zie foto hierboven).  

Duurzaam en sociaal

Ruim 30 bedrijven lieten zich op locatie van sociale onderneming De Moestuin informeren en vooral ook inspireren op het vlak van duurzaamheid en arbeidsparticipatie. Pitchende ondernemers waren: Autitalent, Band op Spanning, Fietskoerier Utrecht, i-did, Instock, Noest, Reinaerde, SociaalPlus, en de Moestuin. Deze ondernemers hadden elk een eigen stand, zodat tijdens de borrel verder gepraat kon worden over mogelijkheden. Managing director Johan Koggink, van Van Benthem & Keulen advocaten, sprak over zijn geslaagde match met Reinaerde die in 2018 een kerstmarkt voor hun verzorgde. “Wij hebben filters, maar deze mensen (met een beperking) hebben een ontroerende passie en vreugde voor wat ze doen.” Ander mooi voorbeeld van een al gemaakte match zijn de 250 bijenkasten, die De Bouwloods maakt voor de reclamezuil van Interbest langs de A2. Duurzaam én sociaal, want aan dit project werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

Inspirerend en kansrijk

Korte reacties: “Fantastisch” (Bas Stam, directeur Werk en Inkomen gemeente Utrecht); “Enorm inspirerend” (Flo Pelupessy, contractmanager Sociale Verzekeringsbank), “Heel inspirerend en kansrijk” (Theo Vernooij, Van Dillen Bouw). “Als consument wil je ook gewoon duurzame en sociale producten kopen met een mooi verhaal. Als je dan alle mooie producten en diensten ziet die vanavond zijn langsgekomen… Daar kan je toch geen nee tegen zeggen” zo besloot Jochanan Nagel, SR coördinator, de avond. 

 

Wil jij hier een volgende keer ook bij zijn? Houd onze site in de gaten voor meer informatie.

Meer weten over de pitchende sociale ondernemingen? Neem een kijkje op de Social Impact Market. Of heb je vragen? Stuur een mailtje naar market@buy-social.nl