1. Blogs
  2. maandag 5 november 2018

Hotel Jansen en Nelis Company maken samen impact

Hotel Jansen was al een tijdje op zoek naar manieren om socialer te werken. Op het gebied van inclusief werkgeverschap, maar ook op het gebied van inkoop van verantwoorde producten. Op dat laatste vlak heeft het hotel de laatste tijd een paar mooie voorbeelden gecreëerd. Lees hieronder het tweede deel van een tweeluik: de samenwerking tussen Hotel Jansen & Nelis Company.

Hotel Jansen opende in oktober 2015 haar deuren in Amsterdam Oud-Zuid. Het is een extended stay hotel voor studenten, young professionals en trainees. Onder de slogan “not for tourists” biedt Hotel Jansen flexibele en betaalbare woonruimte aan voor een tijdelijk verblijf in Amsterdam. Deze slogan komt ook tot uiting in de keuze voor veel Amsterdamse producten in het hotel zelf (van kunststuk tot behang) en de huiselijke sfeer in de kamers en bijbehorend restaurant Mama’s.

Hotel Jansen is gehuisvest in een industrieel uitziend pand aan de Valschermkade. Het heeft een robuuste uitstraling en veel ramen. Heel. Veel. Ramen. En die moeten regelmatig schoongemaakt worden. Klaas Bruinsma, General Manager bij Hotel Jansen, zag dit als een kans: “We zijn er niet per se mee bezig om heel sociaal naar voren te komen in de markt. Maar we hebben wel gezegd dat we zo sociaal mogelijk willen ondernemen en dat doen we dus ook. Voor klanten en voor medewerkers. Het zou daarom een beetje gek zijn om een glazenwasbedrijf in te huren dat helemaal niet sociaal is.”

Dus toen Klaas eerder dit jaar bij een Buy Social event Ian Smeyers van Nelis Company tegenkwam, was zijn interesse meteen gewekt. Want wie Nelis inhuurt voor glasbewassing, gevelreiniging en onderhoudswerkzaamheden, zorgt ervoor dat een werkzoekende de weg naar de arbeidsmarkt (terug)vindt. De sociale onderneming werft, selecteert, coacht en verzorgt namelijk de opleiding van werkzoekende jongeren met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast worden deze jongeren geholpen met werknemersvaardigheden en praktijkervaring om aan het werk te gaan als glazenwasser, gevelreiniger en/of specialistische reiniger bij Nelis en branchegenoten.


Hell of a ride

Vanaf het eerste moment wilden de twee mannen graag samenwerken. Dat had echter wat meer voeten in de aarde dan ze van tevoren dachten. Een collega van Klaas die over gebouwbeheer ging vond de prijs die Nelis voorstelde te hoog en was terughoudend om in onderhandeling te gaan. Volgens Ian gebeurt dat wel vaker: “Mensen denken dat sociaal ondernemers ook een sociaal tarief hebben. Maar wij zijn ook gewoon ondernemers die geld moeten verdienen.” Hij is blij dat Klaas op dat moment niet bij de pakken neer ging zitten, maar echt heeft doorgezet. Met behulp van zijn bemiddeling kon er uiteindelijk een goede deal worden gemaakt waar alle partijen tevreden mee waren. Zo gaat het lang niet altijd, vertelt Ian: “Ik heb ook twee andere hotels waar het niet lukt. Daar is mijn contactpersoon nog niet ver genoeg om zo’n strijd te leveren als Klaas. Die voelde zich gelukkig genoeg gesteund om dat wel te doen.”

Hoewel het a hell of a ride was, is Ian ook positief te spreken over de kritische houding van Hotel Jansen: “Ik vind het goed als organisaties kritisch zijn op de kosten. Dat zijn vaak de betere en meer duurzame klanten. Soms zeggen klanten zonder een offerte te hebben gezien al dat we mogen starten, maar dat zijn vaak niet de beste klanten. Die kunnen ook zomaar stoppen omdat ze geen commitment hebben aan ons verhaal.”
 

Impact

Intussen hebben de ramen van Hotel Jansen hun eerste bewassing door medewerkers van Nelis al achter de rug. Klaas is blij dat dat goed is gegaan: “Je moet er ook gewoon zakelijk in zitten, het moet gewoon goed zijn. Ze kunnen niet aankomen met een slechte wasbeurt. Gelukkig waren we tevreden over de eerste keer, dus nu kunnen we uitbouwen en samen meer impact maken.” Dat is niet alleen fijn voor Nelis, maar zeker ook voor Hotel Jansen zelf: “Bij de aanvraag voor een tweede locatie kan het in ons voordeel werken dat we een duurzame en sociale inkoopketen hebben. Er zullen ook vanuit overheid en markt steeds meer vragen en eisen komen over sociale impact. Dus je kunt maar beter voorbereid zijn op die transitie.”
 

Buy Social

Klaas vat het hele proces kort samen: “Sociaal inkopen lukt, maar je moet echt willen. Je moet erin investeren. Daarom zijn Buy Social events zo fijn: daar kom je mensen tegen met de juiste mindset.” En starten is helemaal niet zo ingewikkeld, zegt Ian: “Ik zeg altijd tegen organisaties dat ze het gewoon kunnen proberen. Er hoeven geen sleutels bij te worden gemaakt, geen processen te worden aangepast. Wij komen gewoon de ramen wassen.”

Benieuwd naar alle mogelijkheden op het gebied van inkoop bij sociale ondernemingen? Hou dan de website van Buy Social in de gaten voor mooie voorbeelden, events en inspiratie.