1. Blogs
  2. vrijdag 9 november 2018

Koffie bestellen in gebarentaal

ABN AMRO is launching customer van de Sign Language Coffee Bar, waar dove “gebarista’s” de lekkerste koffie en thee schenken nadat je besteld hebt in gebarentaal. De eerste bar staat sinds februari dit jaar in CIRCL op de Zuidas en slaat enorm aan. Sven Romkes, medewerker Diversity en Inclusion, hoopt dat het concept wordt overgenomen door meer organisaties: ‘De Sign Language Coffee Bar is een ideaal begin om met inclusie aan de slag te gaan!’

Sven Romkes is verantwoordelijk voor het B-Able project binnen ABN AMRO dat is gestart om mensen met een arbeidsbespreking aan te nemen. Er zijn nu 87 mensen geplaatst. ‘Het doel is om in 2025 in totaal 225 plekken duurzaam in te vullen.’

Hoge klanttevredenheid

Sven geeft aan dat B-Able voorloopt op tussentijdse targets. ‘Dat komt vooral omdat de top dit stimuleert en er duidelijke targets zijn gesteld voor de verschillende business lines. Dus iedereen weet wat-ie moet doen.’ In de hele organisatie neemt het enthousiasme en het draagvlak toe. ‘Ze zien dat het werkt. Afdelingen die mensen met een arbeidsbeperking hebben geplaatst doen het beter: hogere cijfers voor tevredenheid van klanten en medewerkers en lager ziekteverzuim onder alle medewerkers van de afdeling. Ze zijn er trots op!’

Hofleverancier

Ctalents is hofleverancier voor het B-Able project als werkende schakel tussen werkgevers en mensen met een zintuiglijke uitdaging. Dit zijn mensen die blind, slechtziend, doof of slechthorend zijn. Oprichter Sandra Ballij: ‘We bereiden de kandidaten goed voor, zodat de kans op succes zo groot mogelijk is. Maar ook na de plaatsing moet je aandacht houden voor de kandidaten en hoe het met ze gaat. ABN AMRO heeft hierover veel geleerd de afgelopen jaren.’

‘Iets met inclusie’

Het startte met het afscheid van Johan van Hall van de Raad van Bestuur. Hij wilde als cadeau ‘iets met inclusie’. Sandra: ‘Wij hadden toen net het idee ontwikkeld van de Sign Language Coffee Bar.’ Uiteindelijk is de eerste Sign Language Coffee Bar in februari 2018 in CIRCL gestart en staat het concept ook op ABN AMRO-vestigingen in Rotterdam, Den Haag, Groningen en Breda. Het proces is  in samenwerking met de afdeling inkoop tot stand gekomen, maar Sven was de drijvende kracht. Sandra: ‘Zonder Sven had de Sign Language Coffee Bar hier nu niet gestaan.’

Interne processen

De belangrijkste uitdaging om te overwinnen zijn de bestaande interne processen. Sandra: ‘Het belangrijkste is dat je met de cateraar in gesprek moet, want die levert de koffie. Ons concept is daarom zo flexibel mogelijk: wij leveren de gebarista, de bar en het scherm met de filmpjes met alle bestellingen in gebarentaal. De koffie komt van de cateraar.’ Maar bij een bank spelen nog heel andere zaken, zoals de bankierseed die alle medewerkers moeten afleggen. En een vooropleiding Wet Financieel Toezicht om contact met klanten te mogen hebben.
De oplossing is om gewoon aan de slag te gaan en te accepteren dat je gaandeweg gaat leren hoe het beter kan. Sven: ‘Veel organisaties denken te lang na en blijven steken in beleid.’

Gebaar van de dag

Inmiddels is het een succes. De consumptie van koffie is vanaf de eerste week op een hoog niveau gebleven. Direct na de opening kwam het hogere management koffie halen en het hoofd HR maakte een vlog. En op schermen door het pand heen werd het ‘gebaar van de dag’ getoond. ‘Ik wist dat het aansloeg toen ik over de afdeling liep en collega’s onderling het gebaar voor koffie zag maken. En er komen nu zelfs mensen van buiten even snel een gratis kop koffie halen. Niet helemaal de bedoeling maar als het helpt om dit concept te verspreiden, is het OK’, lacht Sven.

Wereld te winnen

Alhoewel er bij ABN AMRO en andere bedrijven mooie dingen gebeuren, is er tegelijk nog een wereld te winnen. Sven: ‘Slechts 14% van de werkgevers is actief op inclusie. Vaak is inspiratie de eerste stap. Dus kom eens langs, ik vertel graag hoe je hiermee kan beginnen!’