1. Blogs
  2. dinsdag 2 februari 2021

Kunst kijken bij Sensa Zorg dankzij Beeldend Gesproken

Beeldend Gesproken is een buitengewone kunstuitleen gespecialiseerd in hedendaagse kunst van professionele kunstenaars met een psychiatrische achtergrond. Suleyman Gogus, oprichter en algemeen directeur van onze partner Sensa Zorg kwam via Buy Social met Beeldend Gesproken in contact en vertelt over het ontstaan van de samenwerking en waarom hij zo is te spreken over deze onderneming.

Suleyman is een ondernemer in hart en nieren en heeft een mooi aantal ondernemingen op zijn naam staan, maar zijn core business is nu Sensa Zorg. Dit is een specialistische jeugdhulp organisatie voor cultuursensitieve doelgroepen. “We hebben cliënten met meer dan 40 verschillende culturen en achtergronden en ook ons team bestaat uit medewerkers met 30 verschillende culturele achtergronden. Zo kunnen wij goede zorg leveren aan mensen met een multiculturele achtergrond. Zorg die past bij hun cultuur, leef- en gezinssituatie. Sensatieve zorg dus,"

Een match made in...

Tijdens een Buy Social event voor zorgondernemingen in 2018 in Amsterdam was hij vanwege verschillende redenen meteen onder de indruk toen hij aan de praat raakte met Sonia Vidal van Beeldend Gesproken. “Een organisatie kan niet beter bij mij passen dan Beeldend Gesproken. Zij werken met schilders met een psychiatrische achtergrond, schilders die een bagage hebben. Dus dat is al een match dat ik ook in de zorg en in de psychiatrie zit. Daarnaast heb ik een hart voor mensen die al met een achterstand of bagage alsnog participeren in de maatschappij en dat moet je alleen maar belonen. Ook heb ik een passie voor kunst en zijn de schilderijen gewoon heel mooi en past het cultuursensitief ook bij ons. De ene keer zijn het Indiase mannen op een markt, de andere keer vrouwen met een hoofddoek in de woestijn. En ten slotte is het een sociale onderneming en geen commerciële instelling. Onze visie om zoveel mogelijk met sociale ondernemingen samen te werken waar het kan.”

Geen inkoopproces, maar vanuit eigen initiatief

Na het Buy Social event is het heel snel gegaan. Normaal worden bij Sensa Zorg opdrachten uitbesteed of is er een inkoopproces en wordt er goed gekeken naar prijs/kwaliteit verhoudingen, maar in dit geval heeft Suleyman het initiatief genomen en de samenwerking opgetuigd. Al snel volgde een offerte, zette hij zijn handtekening en sinds half 2018 hangen negen schilderijen in bruikleen in het kantoor van Sensa Zorg. Iedere zes maanden worden ze weer verwisseld. Suleyman: “Dat is ook het leuke; er is iedere zes maanden weer variatie. Ik heb eerder ook wel schilderijen gekocht, maar als je die jarenlang hebt hangen dan vallen ze niet meer op. Nu krijgen we iedere zes maanden een voorstel op basis van afmetingen, soorten en beschikbaarheid en daartussen selecteer ik dan wat we willen bestellen.”

Kunst als onderwerp van dialoog

De afwisseling valt ook bij de medewerkers in de smaak. “Je ziet het personeel weer kijken, denken en praten over de nieuwe schilderijen. Ik heb ook wel eens uit onbegrip de vraag gekregen waarom ik voor een bepaald schilderij heb gekozen. Het was een heel groot schilderij met een enkel dun streepje. Dan ga je toch met een andere blik kijken naar het schilderij als je het er weer over hebt. Het is echt een gespreksonderwerp en dat is leuk. Het zet mensen aan het denken en geeft energie aan mensen. Daarom kies ik ook specifiek warme kleuren uit, het moet levendig zijn.”

Ook nu zijn de gangen levendig

Ondanks dat grotendeels de werknemers thuiswerken blijft het kantoor van Sensa Zorg leven en bloeien. “Al komen ze maar 1 keer per maand langs, ik vind het belangrijk dat ze de variatie van schilderijen en het levendige kantoor zien. Je moet wel die energie blijven krijgen, zeker in crisistijd. Ook voor de cliënten is het positief. Als behandelaren aan cliënten met een psychiatrische achtergrond langs de schilderijen lopen en vertellen over de schilderijen die zijn gemaakt door kunstenaars met eenzelfde soort achtergrond als zij hebben, hoop ik dat dat een beetje toekomstperspectief geeft. Het geeft aan wat mensen wel kunnen. We moeten niet vanuit zwaktes van mensen kijken, maar juist naar hun sterke kanten. Op die manier kun je schilderijen ook specifiek als medium of als doel gebruiken.”

Buy Social biedt kansen en mogelijkheden

De schilderijen doen zowel echt iets met de mensen op de werkvloer als met de cliënten en daar is Suleyman Buy Social dankbaar voor. “Als Buy Social er niet was geweest, had ik waarschijnlijk nooit van Beeldend Gesproken gehoord. Dat vind ik echt het leuke aan Buy Social events; je hoort van allemaal ondernemingen die je nog niet kent en ziet daardoor nieuwe mogelijkheden. Sociale ondernemingen krijgen hier de kans om zich zichtbaar te maken bij ondernemingen zoals die van ons.” Het enthousiasme en de aanwezigheid van Suleyman bij verschillende Buy Social events leidde er dan ook toe dat Sensa Zorg in 2020 partner is geworden van Buy Social. “Ik heb als doel dat elk bedrijf van mij een maatschappelijk doel moet hebben en daarom vind ik dat ik ook alleen maar dit soort organisaties moet ondersteunen. Daarnaast denk ik dat hier leuke kansen kunnen ontstaan en we sociale ondernemingen met ondernemerschapservaring of wellicht financieel kunnen ondersteunen”, aldus Suleyman.

 

Wil je meer weten over wat Sensa Zorg doet en waar ze voor staan? Bekijk het partnerprofiel op de website. Of wil je meer weten over de kunstenaars van Beeldend Gesproken? Lees hier meer of neem een kijkje op de Social Impact Market.