1. Blogs
  2. vrijdag 24 april 2020

Gemeente Utrecht en Cycloon gaan voor groen en inclusief

Cycloon bezorgt sinds september 2019 voor gemeente Utrecht alle pakketten en aangetekende brieven. En dat zijn er nogal wat! Ter referentie: in 2018 heeft de gemeente maar liefst 675 pakketten en 4.975 aangetekende brieven verzonden. Femi van Halen, contractmanager bij gemeente Utrecht, en Marike ter Pelle, klantmanager bij Cycloon, vertellen over deze impactvolle samenwerking. 

Duurzame én sociale bezorging

Cycloon bezorgt post en pakketten. Zoveel mogelijk op de fiets, dus puur op bruine boterhammen met kaas! Alleen bij bezorging op grote afstanden stappen de postbezorgers in de auto. Die op groengas rijdt, dat dan weer wel. En Cycloon heeft niet alleen aasndacht voor het milieu, maar zeker ook voor de mens. Maar liefst 60% van de 900 medewerkers van Cycloon heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Vanuit 33 vestigingen en door lokaal samen te werken met partners bieden zij aan 2500 klanten een landelijk dekkend bezorgnetwerk. Nu dus ook in Utrecht.

Utrecht koopt in met impact 

Femi vertelt dat de uitgangspunten van Cycloon goed aansluiten bij de doelstellingen van gemeente Utrecht. “Sociaal ondernemerschap is in Utrecht de norm voor gezond stedelijk leven voor iedereen.” Ondernemingen die producten en diensten maken die bijdragen aan een betere wereld, geven meer waarde aan de stad. De gemeente stimuleert medewerkers daarom om in te kopen bij deze sociale ondernemingen. Zowel voor kleine bedragen als in grotere aanbestedingstrajecten. “Er is bijvoorbeeld laatst een brochure gemaakt met producten en diensten van lokale sociale ondernemingen, om collega’s te inspireren om meer bij hen in te kopen.”

Niet vanzelfsprekend

Toch was het volgens Femi bij het aanbestedingstraject rondom de postbezorging niet vanzelfsprekend dat er aan een sociale onderneming zou worden gegund. “In de aanbesteding konden alleen punten worden gescoord op duurzaamheid, niet op het sociale aspect van de opdracht.” Maar daar was Cycloon het niet helemaal mee eens. Zij namen daarom het heft in eigen handen. Marike: “We hebben de aandacht van de gemeente getrokken met ons groene én inclusieve verhaal. En met succes! We hebben het contract voor drie jaar gegund gekregen, met twee keer de mogelijkheid om het met een jaar te verlengen.”

Femi ziet deze samenwerking als een goede stap in een grotere beweging die gaande is binnen de gemeente. “Het is een heel bewustwordingsproces om ons meer te richten op inkopen met impact. We zijn nog aan het aftasten wat er wel en niet kan. Maar mijn tip is: zeg niet te snel dat het niet mogelijk is. Er zijn zeker conatracten waar het echt lastig is, maar als je samen kijkt wat er wél mogelijk is kom je al een heel eind. Als deze aanbesteding nu weer op de markt zou worden gezet, krijgt het sociale aspect sowieso een plek!”

 

Wil je meer weten over gemeente Utrecht? Bekijk het partnerprofiel op de website. Of wil je meer weten over duurzame en sociale bezorging? Lees hier meer over Cycloon of neem een kijkje op de Social Impact Market.