1. Nieuws
  2. vrijdag 1 november 2019

Kantelpunt in nieuwe inkoopstrategie overheid

Afgelopen maandag (28 okt) stuurden minister Kajsa Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) en staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) een nieuwe inkoopstrategie naar de Tweede Kamer. Het uitgangspunt: duurzaam, sociaal en innovatief!

“Jaarlijks wordt er door het Rijk voor ruim 10 miljard euro ingekocht aan goederen en diensten, met die inkoop kunnen en willen wij een verschil maken. Het kabinet geeft hiermee een stevige impuls aan de ontwikkeling van een duurzame, innovatieve economie. Tegelijkertijd helpt dit mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan,” zegt minister Ollongren.

Deze inkoopstrategie is een belangrijk kantelpunt bij de overheid. Het inkoopbeleid was voorheen voornamelijk gericht op rechtmatigheid en efficiëntie. Nu neemt het Rijk de volgende stap en neemt zich voor producten en diensten in te kopen die kwalitatief goed zijn én bijdragen aan maatschappelijke doelen. Overheidsinkoop is een krachtig instrument om duurzame innovaties te stimuleren, die een slim en blijvend antwoord kunnen bieden op maatschappelijke vraagstukken. De overheid laat met deze nieuwe inkoopstrategie zien dat ze dit inzicht wil toepassen op haar beleid.  

Sociaal ondernemerschap wordt in dit inkoopbeleid niet direct genoemd. Daarom blijven wij via Buy Social de overheid en andere bedrijven stimuleren om in te kopen bij sociale ondernemingen. Neem een kijkje op de Social Impact Market om te zien welke sociale ondernemingen impact verkopen!