1. Nieuws
  2. woensdag 14 februari 2018

Lancering Social Impact Market speciaal voor sociaal ondernemers

Op vrijdag 2 februari is de tweede lancering van de Social Impact Market georganiseerd, dit keer speciaal voor sociaal ondernemers! Tientallen sociaal ondernemers verzamelden zich in de Social Impact Factory in Utrecht om de lancering bij te wonen.

De nieuwe Market

Ondernemers werden geïnspireerd en geïnformeerd over hoe zij hun producten en diensten goed op de Market zetten. Initiatiefnemers Roos Spekman en Bart Krull leidde de aanwezigen door de nieuwe Market.

IMG-8599.JPG

Een sociaal ondernemer en inkoper aan het woord

Tijdens de lancering werden er handige tips gegeven over hoe ondernemers producten en diensten op de Market kunnen plaatsen. Zo lichtte Lars Grijpma, van sociaal ondernemer MEO, hun producten en dienstenpagina's toe. MEO verzorgt drukwerk, webdesign, grafische vormgeving, online marketing en redactie- en administratiediensten. Zij leveren diensten vanuit een leerbedrijf waar jongeren met een beperking professioneel begeleid en opgeleid worden. Met voorbeelden en tips vanuit hun productprofiel wist Lars Grijpma zijn collega-sociaal ondernemers te activeren om aan de slag te gaan met hun productprofiel.

MEO.jpg

Peter Bergema presenteerde tijdens de lancering als inkoper van Buy Social. Hij wist met een kritische noot op de online profielen de aanwezige sociaal ondernemers te inspireren. Als senior inkoper bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB) doet hij graag zaken met sociaal ondernemers. De SVB focust zich op 'social return' bij haar inkoopbeleid. Om haar leveranciers hierbij goed te begeleiden, heeft de SVB zich aangesloten bij Buy Social. Met behulp van dit platform kan de SVB haar leveranciers goed informeren, inspireren en activeren over de mogelijkheden van sociaal inkopen. 

Tips voor goede profielen op de Market

Volgens beide sprekers zijn foto's, teksten, oneliners en tags bepalend voor de kwaliteit van een profiel. Foto's moeten een direct verband hebben met het product of de dienst en wat betreft de tekst: 'Keep It Short and Simple!' Oneliners moeten pakkend zijn en relevante zoekwoorden bevatten. Ook de keuze voor tags vraagt om een doordachte aanpak: welke woorden kies je als ondernemer om zo goed mogelijk vindbaar te zijn op de Market?

Peter Bergema tijdens de lancering: 'Het is nog te gezellig op de Market, ik zou het graag wat zakelijker zien'. Hij reikt hierbij marketing modellen aan die sociaal ondernemers kunnen volgen om de kwaliteit van een profiel te waarborgen.

Een toast op social impact!

De middag is afgesloten met een feestelijke toast op de Social Impact Market. Alle aangereikte tips van deze middag worden verzameld en gebundeld door Buy Social in een checklist. Deze is hier te vinden.

fullsizeoutput_ea.jpeg