1. Nieuws
  2. maandag 15 januari 2018

PwC koopt bij flink aantal sociale ondernemingen in

Maurice Verwer is directeur Facility Management (FM) en heeft in die positie een goed overzicht van de samenwerkingen die PwC al heeft met sociale ondernemingen. En dat zijn er inmiddels best een mooi aantal. ‘We merken op verschillende manieren dat onze medewerkers de samenwerking met sociaal ondernemers waarderen. Dat vinden we belangrijk. Het mooie is dat ze daardoor ook zelf met suggesties komen.

Er gebeurt al best veel

Maurice hoeft niet lang na te denken bij de vraag of PwC al veel sociaal inkoopt. ‘We werken o.m. samen met Taxi Electric en Roetz-Bikes vanuit de vestiging in Amsterdam. En met Mama Taxi en Rotterzwam in Rotterdam. De koekjes van De Koekfabriek worden standaard aangeboden op vergaderlocaties en op alle locaties wordt fruit verzorgd door Fruitfull Office.’ Volgens Maurice is voor PwC het bijzondere er een beetje af, en dat is positief. ‘Een Taxi Electric is gewoon een taxi. En het is niet een duurzaam koekje maar gewoon een koekje dat we aanbieden. Fruitful Office is gewoon een goede aanbieder van vers fruit. Deze sociaal ondernemers kunnen blijkbaar prima de concurrentie aan met andere aanbieders.’

Aangenaam verrast

Toch is er gelukkig nog wel wat speciaals aan het aanbod van sociaal ondernemers. Maurice: ‘Via Refugee Talent Hub hebben we nu bijvoorbeeld een Syrische kok op één van onze locaties. Hij was daar accountant, maar hij kan dus ook goed koken. Het leuke daaraan is dat je echt verrast wordt met nieuwe gerechten, en dat vinden onze medewerkers ook leuk.’

Plicht en visie

Een andere reden om sociaal in te kopen is dat PwC dit ook ziet als een maatschappelijke plicht, aldus Maurice. ‘Er zijn genoeg mensen met talent die om een reden minder makkelijk aan een baan komen. Daar kunnen wij vanuit PwC bij helpen.’ Bijvoorbeeld met behulp van Ctalents, een sociale onderneming die mensen met een visuele of auditieve beperking bemiddelt. ‘Via hen zijn we nu in gesprek met iemand die bij Business Support zou kunnen komen werken. En we hebben uit hun pool al een aantal mensen in de business werken, tot volle tevredenheid.’

Naast plichtsbesef is de lange termijnvisie van PwC ook bepalend. ‘PwC wil in 2030 100% circulair zijn en dat betekent dus wat voor ons als organisatie. Daarbij staat het ondersteunen van sociaal ondernemerschap al langere tijd centraal in ons Corporate Responsibility beleid. En vanuit FM is circulariteit onderdeel van de vijf speerpunten die voor ons leidend zijn’, zegt Maurice.

Samenwerken met een grote facilitaire dienstverlener

Grote bedrijven werken vaak samen met facilitaire dienstverleners die een breed aanbod hebben. Wel zo makkelijk want voor alle facilitaire diensten heb je dan met één organisatie te maken. Maar is er dan nog ruimte voor sociale ondernemingen? Maurice: ‘Wij werken samen met ISS. Zij hebben ook oog voor de sociale kant en zien bij uitstek PwC als geschikt account waar ze nieuwe concepten kunnen proberen.’ Soms komt een samenwerking via een andere weg tot stand, zoals met De Koekfabriek. ‘Dit lijntje kwam bij mij via een collega binnen. Dat heb ik toen doorgestuurd naar ISS, omdat vergaderservice onder hun contract valt. Als het aanbod van een sociaal ondernemer niet binnen de scope van het contract met ISS valt, pakken we die zelf op.’

Medewerkers zijn belangrijk

Volgens Maurice slaat dit soort samenwerkingen ook aan bij medewerkers. En zij komen zelf ook met ideeën omdat ze het belangrijk vinden. ‘Mijn collega Rob Klinkert bijvoorbeeld kijkt bij inkooptrajecten actief welk aanbod van sociaal ondernemers er op de markt is. En met suggesties van medewerkers uit de jaarlijkse Global People Survey gaan we ook echt aan de slag.’

Geen target

PwC heeft nog geen strakke targets gezet op inkopen bij sociaal ondernemers. Maurice: ‘We kijken nu naar dingen die zich aandienen. De reden is dat we via “reguliere” bedrijven die geen sociale onderneming zijn ook steeds meer impact kunnen maken.’ Er dienen zich in de toekomst zeker nog nieuwe kansen aan voor sociaal ondernemers. ‘We willen in Amsterdam de hal opnieuw inrichten en een Plaza creëren, met ruimte voor verschillende concepten naast elkaar. Daarvoor zijn ideeën uit de markt dit voorjaar van harte welkom.’

Starten met sociaal inkopen

Om met sociaal inkopen te beginnen, heeft Maurice een paar jaar geleden een stagiair gevraagd het aanbod van sociaal ondernemers in kaart te brengen. ‘Van daaruit kan je kijken in welke niches er interessant aanbod is dat ook past bij de organisatie. Als de organisatie niet enthousiast is wordt het natuurlijk lastiger. Bij PwC staat sociaal ondernemerschap hoog in het vaandel en staat men hier meer dan open voor. Als dit in je organisatie niet zo is zou toch mijn advies zijn: gewoon doen en probeer je organisatie te overtuigen!’