1. Nieuws
  2. dinsdag 6 maart 2018

Sociaal ondernemers, toon ons wat lef!

'Jij bent toch veel te klein om zaken te doen met grote partijen?' Remko Brilman liet alle oordelen achterwege en besloot te vertrouwen op het onderscheidende karakter van zijn onderneming. Al kostte het jaren om zaken te doen met het grootste detailhandelsconcern van Nederland, Remko viert nu zijn internationale succes met Videobutler!

B2B & B2G: Workshop van Videobutler

In de Social Impact Hub in Amsterdam werd afgelopen vrijdag de workshop ‘B2B en B2G: tips van Videobutler’ georganiseerd. Zowel leden van Buy Social als geïnteresseerde sociaal ondernemers waren aanwezig. Bart Krull, business developer bij Social Enterprise NL, opende de workshop met een kijkje in de vernieuwde Market van Buy Social. Dit platform maakt het voor bedrijven en overheden makkelijker om in te kopen bij sociaal ondernemers. Maar hoe doe je als sociaal ondernemer zaken met grote bedrijven en overheden? Remko Brilman onthulde tijdens de workshop zijn geheime wapen: lef.fullsizeoutput_133.jpeg

Videobutler slaat een brug tussen complexe technieken en de gebruikers ervan. Videobutlers zijn de mensen die perfecte beeldcommunicatie tot stand brengen voor klanten. Zij faciliteren videoconferences over de hele wereld. Vanwege hun fysieke beperking vormt hun huis de ideale werkplek. Remko startte Videobutler tien jaar geleden en put voor zijn ervaringen onder meer uit cases bij Ahold en Strukton.

Er werd gezegd: 'Je bent te klein om zaken te doen met Ahold’. Remko werkte op dat moment samen met één andere collega. Hij liet zich niet weerhouden om zaken te doen met een grote partij want hij wist: ‘Videobutler is uniek’. In korte tijd werd er een systeem gebouwd waarna de dienst continu geboekt werd.

Wat werd nog meer besproken?

Er werd tijdens de workshop gespeculeerd over de prijzen die sociaal ondernemers hanteren. Zijn bedrijven en overheden bereid meer te betalen wanneer een product of dienst eerlijk en door mensen gemaakt wordt? ‘Ja, zeker wanneer de kwaliteit gelijk is aan of beter is dan de concurrentie’ vertelde Remko. Er mag dus ook gecommuniceerd worden over de prijs-kwaliteitverhouding van een product of dienst.

En hoe bereik je als sociaal ondernemer de juiste groep? Hierover gaf een aanwezige sociaal ondernemer het advies om een ‘niche’ te creëren. Een niche is een specifiek deel van een markt waarop producten en diensten zich richten. Nichemarkten ontstaan wanneer ondernemers potentie zien in het vervullen van een specifieke behoefte.

DSC_0032.JPG

Tips van Videobutler

Als afsluiter van de interactieve workshop met sociaal ondernemers gaf Remko een aantal tips:

  1. Wees niet bang om zaken te doen met grote klanten. Je hebt er op zijn minst één nodig.
  2. Maak tijd om achter zakelijke behoeftes te komen van een bedrijf of overheid.
  3. Vind de juiste persoon binnen de organisatie en maak tijd om met deze persoon in gesprek te gaan.
  4. Durf beslissingen te nemen.
  5. Laat nieuwe ideeën werken. Wees assertief!