1. Nieuws
  2. donderdag 4 juli 2019

Social Impact Market Meetup 2019

Afgelopen 6 juni vond de Social Impact Market Meetup plaats in de Social Impact Factory in Utrecht. Sociaal ondernemers die actief zijn op Buy Social kregen daar de kans om elkaar te ontmoeten en ervaringen te delen. PwC en FRANK about tea waren aanwezig om te vertellen over het vinden van nieuwe klanten en het selecteren van leveranciers met impact. Daarmee was het een vruchtbare dag waar veel tips werden uitgewisseld. We delen er een paar in deze blog.  
 

Het perspectief van PwC

Jeroen Bolderhey van PwC trapte af met een inkijk vanuit zijn inkoperskant. PwC heeft grote ambities en wil in 2030 volledig circulair opereren. Zij hebben hun bedrijfsdoelstellingen gekoppeld aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) 8 (eerlijk werk en economische groei), 10 (ongelijkheid verminderen), 12 (verantwoorde consumptie en productie) en 16 (vrede, justitie en sterkere publieke diensten). Ze willen vooral impact gaan maken op het gebied van inkoop en afval. Jeroen gaf de sociaal ondernemers in de zaal die zaken willen doen met PwC de tip om duidelijk te maken aan welke SDG’s zij bijdragen. Als die overeenkomen met de doelstellingen van PwC ontstaat er een win-win situatie en wordt de kans op een samenwerking groter. Ook intermediairs zoals ISS, een partij die verantwoordelijk is voor Integrated Facility Management bij PwC, spelen een belangrijke rol bij de samenwerking tussen corporates en sociaal ondernemers. PwC vraagt aan de partijen die voor hen werken of zij in hun keten ook die positieve impact naar voren kunnen krijgen. PwC streeft altijd naar kwaliteit en zo ook bij hun inkoop. Daarom benadrukte Jeroen dat iedereen moet begrijpen dat inkoop geen charity is en dat sociaal ondernemers de meeste kans hebben als zij een sterk product/dienst leveren.
 

Het ondernemersperspectief

Valerie Hirschhauser van FRANK about tea gaf de zaal een inzicht in hoe je een inkooptraject succesvol kan invliegen. ‘’Je moet eerst jezelf leren kennen en weten wie je als bedrijf bent voordat je kan opstappen naar grote bedrijven.” FRANK about tea heeft dat gedaan door veel pilots te draaien bij kleine bedrijven. Met hun feedback hebben zij zich verder ontwikkeld en durven zij de stap nu aan. De tip is dus om niet alleen te focussen op grote klanten. Die trajecten kosten veel tijd en energie. Als je (eerst) focust op kleinere klanten gaat dat sneller, want de lijnen zijn korter en doe je nuttige ervaringen op. En bonus: veel van die kleinere ondernemers zijn na de pilots klant geworden.
 

Wat staat je te doen als sociale onderneming?

Het is belangrijk om met de juiste persoon binnen een bedrijf in contact te komen. Iemand die begrijpt wat je doet en daardoor een ambassadeur van jouw bedrijf wordt. Connecties binnen grotere bedrijven kunnen jou introduceren bij een intermediair en andersom. Eenmaal aanwezig in het systeem wordt het makkelijker om samenwerkingen aan te gaan. Om daar te komen raadt Valerie mailen af en LinkedIn juist ten zeerste aan. Met LinkedIn kun je bij het maken van een connectie een note toevoegen waarin je vertelt waarom je met die persoon in contact wil komen. LinkedIn zorgt ervoor dat je verhaal een gezicht krijgt en daarmee ook jouw bedrijf.

Corporates vinden het heel belangrijk dat je jouw verhaal inzichtelijk kan maken. Wat maakt jouw verhaal anders dan alle andere? Door als bedrijf je impact te meten kan je aantonen waar jouw bedrijf het verschil maakt en maak jij je aantrekkelijker ten opzichte van andere ondernemers. Daarnaast is het ook belangrijk dat je de taal van de klant leert. Het is een manier om te laten zien dat je begrijpt wat voor de klant belangrijk is, dat je hen begrijpt.

Met deze tips kun je al snel stappen maken en succesvol worden in het inkooptraject. Wil je meer lezen over sociaal inkopen, bekijk dan ook de andere artikelen op onze website.